Jeg kjøpte min første synthesizer i 1980 og lagde elektronisk musikk som "the oddest music around!" på 1980-tallet og spilte den inn på datidens kassetter. Innspillinger fra 29.januar 1985 er i stereo og mikset. Du finner meg som artist på Discogs, også med flere uoffisielle utgivelser. På "Lydroser" spiller jeg norsk folkemusikk sammen med Jens Nes.
Jeg ble første gang interessert i elektronisk musikk da jeg hørte On the Run fra Pink Floyds album "Dark Side of the Moon" (1973), Jean-Michel Jarres "Oxygene" (1976), Tangerine Dreams "Phaedra" (1974) og spesielt deres album "Rubycon" (1975), senere også Klaus Schulze (RIP) og Vangelis (RIP).
Som salige Schulze sa, skal musikken både være skapt og skapende på samme tid; allerede skapt og ferdiggjort av kunstneren, bare halvferdig og ubearbeidet for lytteren, som må lage opplevelser av musikken. Dette er tonenes viktigste og kanskje eneste hensikt. Om det lyder nydelig i mine ører, bryr jeg meg lite om hvem som framfører eller har laget den. Derfor plager det meg mindre at jeg verken var musikalsk skolert eller en dyktig håndverksmusiker. Feilslag skjemmer helhetsinntrykket, men musikken oppstod spontant, som engangsfenomener som vanskelig kunne gjenskapes, gjennom improvisasjon i flere lag til en programmert sequencer, og jeg ville ikke bryte magien.
Musikken jeg skapte ble til i et ønske om å få til noe vakkert og fengende, som på sitt beste kunne vogge lytterens sjel inn i en mediterende, frittflytende tankevirksomhet. Min musikk var uten ord og heftet seg ikke ved mellommenneskelige forhold, men med mine lydlandskap forsøkte jeg å skildre livets mysterium, gi lytteren egne assosiasjoner og forhåpentligvis treffe andres sjelestrenger. Jeg ønsket å gi åndsfrender bruddstykker av min egen glede, mitt eget vemod, et eksistensielt eventyr. Jeg lyktes vel så langt talentet og utstyret tillot.
I min personlige melodiføring spilte gjerne to eller flere stemmer mot hverandre i uforutsigbar utvikling. Jeg likte også å utfordre den musikalske matematikken litt og fulgte ikke alltid normert takt og tone. Men når jeg hører musikken som stadig spilles i radio, føler jeg ikke at jeg har noe å skamme meg over, selv om musikkstykkene mine kanskje krever mer innlevelse og konsentrasjon fra lytteren.
Jeg er nok mer fascinert av repeterende rytmemønstre enn melodier. Selv om skjønnhet lettere kan gjenkjennes i en melodi, kan et sequencertema pløye dypere i lytterens sjel, gjennom en tilsynelatende monotoni og endringer i modulasjon, tempo og klangfarger. Om du lytter til min elektroniske musikk, kan du kanskje finne dine egne mentale landskap eller fargekonstellasjoner, eller dagdrømme fantasifulle drama i ditt indre? Velbekomme!
Her tilbys et par samlinger på tvers av mine musikkutgivelser, som med fordel kan høres i sammenheng, samt en lang og kort kavalkade med utdrag fra min monofoni, både melodisk og rytmisk. Alle deltitlene er programmert, improvisert, framført og tidvis mikset av ODD i 1980-årene, sammenføyd i 2024 og 2025. Cover av ODD. God fornøyelse!
Spilleliste:
Sinnsbevegelse (~utdrag~) — 00:00 - 01:49
måneskinnstur — 01:49 - 10:08
roterende figurer — 10:08 - 18:28
Toccata i tåke — 18:28 - 26:01
Tåkefyrsten (~utdrag~) — 26:01 - 29:34
Efesos fra lufta (~utdrag~) — 29:34 - 31:40
Lava VI (rekviem) — 31:40 - 34:05
Spilleliste:
Lava II — 00:00 - 10:35
Lava III — 10:35 - 15:23
over stokk og stein — 15:23 - 19:51
Solsvie — 19:51 - 22:56
Regnvær — 22:56 - 29:46
Vepsedans — 29:46 - 32:10
Zimsalabim! (~utdrag~) — 32:10 - 33:55
Spilleliste v2:
Blanke messingen — 00:00 - 01:48
Vasarely Op — 01:48 - 03:42
Blyantstreker — 03:42 - 05:37
Perler for svin — 05:37 - 07:25
1984 — 07:25 - 14:24
Vårfornemmelser — 14:24 - 15:21
Juniminne — 15:21 - 18:04
September — 18:04 - 21:06
Kvelden vi dør (4 fragmenter) — 21:06 - 25:31
Siste time — 25:31 - 27:57
Åstedet — 27:57 - 31:37
Jord part 1 — 31:37 - 34:02
Pendel #1 — 34:02 - 37:15
Pendel #2 — 37:15 - 40:47
Live Concert for Dark Rooms — 40:47 - 49:54
Spilleliste:
1984, sequencer — 00:00 - 05:15
Vasarely Op — 05:15 - 07:08
Kvelden vi dør, x3 — 07:08 - 10:50
Jord part 1 — 10:50 - 13:15
Blanke messingen — 13:15 - 15:03
Perler for svin — 15:03 - 16:50
Jarli presenterte bare min musikk i sitt radioprogram Ricochet som ble sendt live i Bergen Nærradio den 28.november 1985. Tåkefyrsten ble i programmet kalt Middelalder II, som var det opprinnelige navnet på denne musikkreisen. I tillegg spilles Pappas polka fra Lydroser som introduksjon, og programmet avsluttes med den lange lydseilasen Hydrosfære, samt et kort telefonintervju.